معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت/ صالحی: ایران بهشت مستندسازان است
- 25 آذر 1404 – 18:48
- اخبار فرهنگی
- اخبار سینما و تئاتر
برگزیدگان جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند و فیلم مستند کابوک بهترین فیلم از نظر مخاطبان شد.
فرهنگی
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت از دقایقی پیش در تالار وحدت آغاز شد. در این مراسم رییس سازمان سینمایی، جمعی از مستندسازان و مخاطبان سینمای مستند حضور دارند. اجرای مراسم را نیز فرزاد حسنی برعهده دارد.
نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت از 18 آذر ماه در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار کرد و تا دیروز 24 آذر ماه ادامه داشت.
نامزدهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» معرفی شدند
جشنواره امسال علاوه بر بخش ملی، بینالملل و شهید آوینی، 2 بخش جدید و ویژه داشت؛ بخش ایران که به مستندهای جنگ 12 روزه اختصاص داشت و بخش دانشجویی که برای ترغیب مستندسازان جوان و دانشجو تدارک دیده شده بود.
پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران، این مراسم با سخنانی از سوی فرزاد حسنی آغاز شد.
سینمای مستند، سرمایه ملی است
ابتدای این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت صحبت کرد و گفت: به آیین پایانی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خوش آمدید. با افتخار برای هفتمین بار میزبان شما در «سینماحقیقت» هستم و خدا را سپاس میگویم که فرصت این تجربه را به من داد. پیش از آنکه، از مسیر طولانی پشتِ سر بگویم، به آینده و چشماندازی اشاره میکنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به داوری گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاهها شرکت کردند و از سینمای مستند گفتند. فیلمسازانی از نسلهای مختلف، با نگاهها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.
وی ادامه داد: «سینماحقیقت 19» رویدادی بزرگ به وسعت ایران، و به گستردگی سینمای مستند بود، اگر فیلمسازان و شرکت کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر ِروشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمیشد. از این همراهی سپاسگزارم.
او با اشاره به بخش بینالملل جشنواره گفت: شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، مهمانانی از کشورهای مختلف، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهمترین و اصیلترین رخدادهای هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بینالملل مستندهایی با مضامین و ساختارهایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسانتر است، شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید.
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نامهای معتبری از چهرههای علمی، هنری و سیاستمداران در بخشهای مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندسازها به گواهی آثاری که خلق کرده اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیدهاند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این ارتباط، تقویت شود. از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوستاندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.
او سینمای مستند ایران را یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی دانست و تاکید کرد: سینمای مستند میتواند فراتر از مرزهای داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افقهایی دورتر، افزایش دهد. تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که میشود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگیها و بحرانهای خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمینهایی با ویژگیها و پیوندهای مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.
نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاههای آموزشی در این بخش، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش، سپاسگزارم.
وی ادامه داد: پیش از آغاز اختتامیه، از مشاوران انتخابِ جشنواره، هیات های محترم داوری که امسال وظیفه سنگینی داشتند، تشکر می کنم. همچنین از داوران بینالملل، بخش ملی، جایزه شهید آوینی، بخش دانشجویی و غزه. هر جشنواره، انتخابهایی دارد، برای پیشرفت و توسعه هر رویداد، باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم.
از شهرداری تهران، مدیر محترم موسسه تصویر شهر، همکاران پرتلاش پردیس ملت، مدیر محترم خانه هنرمندان و مجموعه همکارانشان که میزبان بخش مجموعه عکس مستند بودند، تشکر میکنم. همچنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی سپاسگزارم. امسال در بخشی ویژه به «ایرانِ عزیز، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانوادههای آسیب دیده، بهم پیوند خورد. همدلی، راهی بود برای عبور از روزهای دشوار، ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سالهای دفاع مقدس، قلبهایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست.
حمیدی مقدم درباره بخش ایران گفت: بخش «ایران»، هم تاریخ و فرهنگ مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ 12 روزه، بود. با خانوادههای بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلمها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم. امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز میکنیم، خانهای امن و روشن که آبادی و ماندگاریاش آرزوی مشترک همه ماست.
اهدای جوایز شبکه مستند و معاونت راهبردی رئیس جمهور
اولین جایزه را شبکه مستند اهدا کرد؛ جایزه شبکه مستند به فیلم «برای ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علیمحمدی صادقی اهدا شد.
جایزه معاونت راهبردی رئیسجمهوری نیز «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد.
برگزیدگان بخش دانشجویی
لوح تقدیر این بخش به «میسوفونیا» به کارگردانی سوگند رضایی داده شد و لوح تقدیر دیگر به فیلم «مسخکراسی» به کارگردانی امیر کمالی الموتی رسید.
جوایز بخش عکس
اصغر بشارتی برای مجموعه عکس هندسه صید، لوح تقدیر دریافت کرد.
همچنین امیرحسین یوسفی برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «مرگ سیاه» لوح تقدیر دریافت کردند.
جوایز بخش غزه
جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه به فیلم مستند «یادداشتهایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشورهای برزیل و فلسطین رسید.
جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه نیز به مستندهای «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشورهای فرانسه و فلسطین و «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشورهای فلسطین و قطر داده شد.
جوایز بخش بینالملل
در بخش بعدی از این مراسم، داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند شامل آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی روی صحنه آمدند.
جایزه ویژه هیات داوران به فیلم مستند «اصواتی از پرتگاه» به کارگردانی اروین سرانو و ویکتور رخون از کشور مکزیک اهدا شد.
نشان ویژه این بخش نیز به فیلم مستند «پناهجویان» به کارگردانی آدام نات از کشور استرالیا اهدا شد.
سپیده سپهی همسر آرش کوردسالی
تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای فیلم کوروش دریافت کرد. او جایزهاش را به همسر مرحومش اهدا کرد و یاد او را گرامی داشت.
هیئت داوران مسابقه بینالملل فیلمهای بلند نیز شامل گوران رادونوویچ، فرشاد فرشته حکمت و رشید مشهراوی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند
جایزه بهترین فیلم بلند بخش بینالملل به فیلم بز501 به کارگردانی اوریم چرواتولو داده شد.
همچنین جایزه ویژه این بخش به فیلم «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی کارولین گمبال از کشور بلژیک رسید.
رشید مشهراوی داور بخش بینالملل جشنواره سینما حقیقت در سخنانی گفت: تحت تاثیر محبت شما قرار گرفتم، این که مرکز گسترش از تولید 4 مستند حمایت کرد، از مردم غزه حمایت کرد. از سینماحقیقت متشکرم که فرصت دادند عضوی از داوران باشم. به عنوان داور جشنواره نکتهای را به نامزدهایی که جایزه دریافت نکردند میگویم: ما 14 مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره جایزه است و همه نامزدها برگزیدهاند. از همه شما تشکر میکنم، و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین میدانم.
سپس رائد فرید زاده لوح رشید مشهراوی را اهدا کرد.
برگزیدگان بخش ایران
بهترین مستند ایران، جنگ 12روزه
لوح افتخار بهترین فیلم این بخش به فیلم «راش» به کارگردانی نیما مهدیان رسید.
همچنین لوح افتخار به فیلم «نجوای چیزها» به کارگردانی علی همراز داده شد.
برگزیده بخش ایران – میراث کهن
لوح افتخار این بخش به فیلم «ارس رود خروشان» به کارگردانی «هادی آفریده» داده شد.
همچنین جایزه ویژه هیات داوران نیز به
آقایان محسن اسلامزاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخهای روی آب» داده شد.
برگزیدگان جایزه شهید آوینی
تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار این بخش به فیلم «آبراه کوچکی در میان هور» به کارگردانی مرتضی پایهشناس رسید.
تندیس نقرهای شهید آوینی به همراه لوح افتخار این بخش نیز به فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی سیدمصطفی موسویتبار داده شد.
تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار نیز به فیلم «عمق میدان» به کارگردانی علی شهابالدین و محمدعلی یزدانپرست اهدا شد.
جایزه ویژه سرباز وطن
تندیس جشنواره، لوح افتخار و ماکت ناوچه جماران به امیر دریادار «ناصر سرنوشت» شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» اهدا شد.
جوایز بخش ملی
ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه را دریافت کرد.
بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپهی برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد.
حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد.
آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند.
آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد.
افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند.
تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.
تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشینپور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیات داوران به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.
هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بالهای آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد.
نشان فیروزه بهترین فیلم سینماحقیقت به مهدی عوضزاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیهکنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به فیلم کابوک ساخته جعفر صادقی اهدا شد.
همچنین سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای یک تابلو از نصیر حیدریان که سوژه فیلم «نصیر، سمفونی پنجم» بود تجلیل کرد.
در ادامه محمد حمیدیمقدم به پاسداشت تجلیل مقام زن، مخاطبان را به تماشای فیلم «بدون گریم» دعوت کرد و گفت: این فیلم خیلی موثر بود و هیچکس نمیتواند این فیلم را نبیند زیرا نقش مادر را به خوبی به تصویر میکشد. این فیلم چیزی را نشان میدهد که در دنیا نمونهاش نیست.
در بخش دیگری از مراسم، دبیر جشنواره از فیلم «بازگشت گور ایرانی» به کارگردانی فتحالله امیری و نیما عسگری تقدیر کرد.
پس از آن، تقدیر ویژه دبیر از محمود رحمانی برای ساخت مستند مثل یک بهمن انجام شد.
او همچنین از محمدصادق اسماعیلی برای کارگردانی آگیرا و معین کریمالدینی کارگردان زیر درخت لور تقدیر کرد.
در بخش دیگر، بازی برندهها ساخته احسان صدیقی تقدیر شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرد و گفت: دکتر محمدرضا اصلانی میگفتند که ایران بهشت مستندسازان است و این حرف اغراق نیست. از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران ظرفیت چنین گستردهای برای سینمای مستند داشته باشد.
وی اظهار کرد: ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصتهای گستردهای برای سوژههای متنوع فراهم میکند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگها و آئینها، ادبیات و قصههای ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایهای بینظیر برای مستندسازان است.
وی ادامه داد: به عنوان یک شهروند ایرانی از همه مستندسازانی که در سختترین شرایط، حتی وقتی همکاری لازم با آنها صورت نمیگرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و دوربین به دست، روایتهایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، تشکر میکنم. این روایتها برای ما، برای نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر اینکه ایران، تسلیمپذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است.
وزیر ارشاد در پایان گفت: قدر آن روزها و آن تلاشها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگنظری، آن سایههای محو و مقدس را از یاد ببریم.
انتهای پیام/




نظرات کاربران