پروفسور فیلیپینی: جبهه واقعی مبارزه با اسرائیل اکنون در دل آمریکا است/ زمان به نفع جهان اسلام است/ اختصاصی
- 25 آذر 1404 – 06:00
- اخبار بین الملل
- اخبار دیپلماسی ایران
پروفسور جولکیپلی. ام. وادی، رئیس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه دیلیمان فیلیپین اعتقاد دارد که اعمال خشونت و نسلکشی در فلسطین و به ویژه در غزه پیامد معکوس برای آمریکا و اسرائیل داشته و جبهه واقعی مقابله با اسرائیل اکنون در قلب آمریکا شکل گرفته است.
بین الملل
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، همایش بینالمللی حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی) آذر ماه همزمان با روز بزرگداشت قانون اساسی در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
در این همایش که جمعی از مقامات و شخصیتها همچون اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان و جمعی از صاحبنظران و اندیشمندان داخلی و خارجی حضور داشتند، مسعود پزشکیان رئیسجمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.
در حاشیه این همایش بینالمللی با جولیکیپی. ام. وادی، رئیس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه «دیلیمان» فیلیپین، به عنوان یکی از مدعوین این مراسم گفتوگو کرده ایم. در این گفتوگو به بررسی تازهترین وضعیت جهان اسلام و دیدگاه اسلام به مسئله حقوق انسان پرداخته شده است.
.
تسنیم: آقای پروفسور وادی، از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم. کنفرانس جاری در تهران درباره حقوق ملت و آزادی از دیدگاه مقام معظم رهبری است. ضرورت برگزاری چنین کنفرانسی و همچنین دیدگاههای آیتالله خامنهای را در این زمینه چگونه ارزیابی میکنید؟
پروفسور وادی: این کنفرانس با توجه به وضعیت کنونی که جهان در آن قرار دارد، بسیار ضروری و فوری است. نقض گسترده حقوق بشر در بسیاری از کشورها و مناطق وجود دارد. به نظرم در مقایسه با بسیاری از دورههای تاریخی چنین مرحلهای از تاریخ وجود نداشته است.
بنابراین، تحقیق جدی درباره این که چرا جهان تا به این نقطه پیش رفته، ضروری است و باید صدای مردم را در مورد حقوق بشر و آزادیشان در مناطق و ادیان مختلف به گوش دیگران رساند.
این کنفرانس بسیار بهموقع برگزار میشود؛ به ویژه از این جهت که طی آن اندیشههای امام خمینی در نحوه بیان آزادی و حقوق بشر در زمان خودش مجدداً مطرح شد. در واقع، اندیشههای او درباره انسانیت، آزادی و عدالت اجتماعی به همان اندازهای که در گذشته زنده و مورد نیاز بود، همچنان در زمان ما زنده و بسیار مورد نیاز است.
استاد تایلندی: گفتمان آزادی غربی نیازمند بازنگری جدی است| اختصاصی
بنابراین، خوب است که این کنفرانس توانسته گروهی از علما و مدافعان حقوق بشر از سراسر جهان را گرد هم آورد تا در این تأملات و تحقیق شرکت کنند و امیدواریم چارچوبهای عملیتری از این کنفرانس پدیدار شود تا در کشورهای دیگر نیز عمیقتر بیان گردد و در نتیجه مدافعان بیشتری برای حقوق بشر و گسترش حقوق آزادی و استقلال رای ملتها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان پدید آید.
تسنیم: برخی میگویند اسلام یا کشورهایی مانند ایران با آزادی و حقوق بشر سازگار نیستند، به ویژه کشورهای غربی این را میگویند و ادعا میکنند آنچه در کشورهای مسلمان یا میان ملتهای مسلمان یا ایران وجود دارد شبیه به آنچیزی است که د قرون وسطی و حکومتهای مذهبی غربی بوده است. نظر شما درباره این ادعا چیست؟
پروفسور وادی: این ادعا بسیار دور از حقیقت است، زیرا اسلام به شدت از حقوق بشر دفاع کرده است. اگر به یاد بیاورید، منشور صلح مدینه، که توسط خود پیامبر (ص) ارایه شد، گروههای مختلف و وابستگیها و سنتهای مذهبیشان را به رسمیت میشناخت. امت مسلمان در آن زمان به عنوان یک واحد محسوب میشد و یهودیان، مسیحیان و دیگر جوامع مذهبی و رسوم آنها به رسمیت شناخته میشدند. این امر بیش از هزارو 400 سال پیش بود، بسیار زودتر از زمانی که منشور سازمان ملل متحد بخواهد تدوین شود.
بنابراین از این دیدگاه، صدور حکم کلی مبنی بر اینکه اسلام ضد حقوق بشر است درست نیست. البته درست است، جهان اسلام بازتابی از دوره قرون وسطی داشته است. در واقع، وقتی آن را با زمان حال مقایسه میکنیم هیچ موردی در جهان اسلام را در تاریخ اخیر یا گذشته پیدا نمیکنیم که چنین تجربهای که در زمانی حاضر داریم را شاهد بوده باشد؛ دورهای که خشونت در مقیاسی عظیم و با استفاده از فناوری پیشرفته تسلیحاتی علیه غیرنظامیان بیگناه، زنان و کودکان به کار میرود. ما در تاریخ اسلام نیز به این اندازه که امروز شاهد هستیم، نداشتهایم.
در واقع، جهان اسلام، به ویژه بسیاری از کشورهای مسلمان، کنیسهها و کلیساها و سنتهای مذهبی دیگر را در خود دارند و تا زمان ما به رسمیت شناختهاند. برای مثال، ایران دارای جامعه یهودی است که نمایندهای در پارلمان دارد و کنیسهها در آن آزادانه فعالیت میکنند و همچنین جوامع یهودی و مسیحی که کلیساهای خود را دارند و غیره.
این امر میزان کثرتگرایی فرهنگی و تساهل مذهبی در جهان اسلام را نشان میدهد، از جمله به رسمیت شناختن حقوق اساسی بشر میان مردم، سنتها و نظامهای اعتقادیشان.
تسنیم: از دیدگاه شما، بزرگترین چالش یا تهدید برای جامعه مسلمان چیست و بهترین راهحل برای مقابله با آن کدام است؟جامعه مسلمان در این زمینه چه کاری باید انجام دهند؟
پروفسور وادی: خب، تصور و تحقق وحدت و همبستگی کامل جامعه مسلمان به زمان نیاز دارد. تلاشهای زیادی در جبهههای مختلف، در بسیاری از کشورها و سازمانها برای این منظور انجام شده است. اما در واقع وحدت یکپارچه و یک دست چندان ضروری و یا مطلوب نیست.
به نظرم آنچه باید انجام دهیم توسعه وحدت خلاقانه است. معنی آن این است که شاید ما در دیدگاهها و جهتگیریهایمان یک جور نباشیم، اما در عین حال میتوانیم ضمن احترام به تفاوت ها میان خود، شباهتهای میانمان را بشناسیم. این همراستا با دیدگاه قرآنی «لِتَعارَفُوا» است. یعنی با وجود جهتگیریهای متنوعی که داریم، ما همچنان همه مخلوقیم و از یک خالق آمده ایم و پیوند ما یکی است و سنتهای ایمانی خود را به رسمیت میشناسیم.
بنابر این، بله، این یک روند تدریجی است و ما به آرامی به سوی وحدت خلاقانه میرویم. حتی دیگر ادیان نیز به این تشخیص رسیدهاند که درهای اسلام به روی همه باز است و تنوع فرهنگی راهی به سوی حرکت به جلو است چرا که همه ما به یک انسانیت تعلق داریم.
فکر میکنم مناسب است که با توجه به چالشهایی که با آن روبرو هستیم، وحدت یکپارچه ایجاد کنیم. اما انشاء الله زمان به نفع جهان اسلام است. بنابراین بیایید نسبت به آینده خوشبین و مثبت باشیم. انشاءالله در آینده بتوانیم وحدت و همبستگی بزرگتری در میان خودمان ایجاد کنیم.
تسنیم: برخی میگویند آنچه در غزه رخ داد، به ویژه نسلکشی، چشمان بسیاری از آدمها را نه تنها در جهان اسلام بلکه در جهان غیرمسلمان نیز گشوده است. حتی در داخل ایالات متحده و حتی میان حامیان ترامپ انتقادهایی از رژیم اسرائیل میشنویم. آیا فکر میکنید این نشاندهنده آغاز روند جدیدی در به چالش کشیدن کلیشهها نسبت به مسلمانان یا استانداردهای دوگانه موجود در جهان غرب نسبت به مسلمانان و اسلام باشد؟
بله، ما بر آنچه در غزه رخ داده است، تأکید داریم؛ به ویژه بر رنجهایی که بر زنان و کودکان تحمیل شده و بر مبارزات فلسطینیان تاکید داریم. دلهایمان با آنهاست، دعاهایمان برای آنهاست. حتی اگر با توجه به شدت سلطه و ستم در آن منطقه از جهان، به سختی بتوانیم در نجات یا حمایت فیزیکی شرکت کنیم. اما همچنین شاهد وخیم شدن این هژمونی هستیم. به نظر من، این وضعیت تناقضهای بیشتری نه تنها در اسرائیل بلکه حتی در حامیان اصلیاش مانند ایالات متحده ایجاد میکند.
حوادث غزه نشان داد که اصطلاح برخورد تمدنها به آنگونه که پیشتر تصور میشد، از سمت اسلام رخ نداده است. منظورم این است که اسلام در چنین خشونت و بربریتی مشارکتی ندارد. از این رو حتی دیدگاهها درباره آنچه که زمانی به عنوان نزاع و برخورد جهان غرب و اسلام عنوان میشد، اکنون بخاطر اعمال خشونت و نسلکشی در فلسطین و بخصوص در نوار غزه، در حال وارونه شده است. ما این پیامد معکوس را در ظهور مدافعان صلح و گروههای حقوق بشرو ظهور رهبران پیشرو در آمریکا میبینیم، مسئلهای که قبلا شاهد آن نبودیم. زمانی فکر میکردیم برای مقابله با اسرائیل باید در داخل خود اسرائیل حضور داشته باشیم. خیر، جبهه نبرد واقعی اکنون در قلب ایالات متحده آمریکا واقع است.
اکنون شاهد ظهور رهبران جدید در آمریکا و اروپا هستیم. بسیاری از این کشورها و شهرها اکنون توسط شهرداران مسلمان اداره میشوند که از بخشهای مختلف جهان اسلام آمدهاند. آنها مهاجر بودند و در کشورهای خود ستم دیده بودند. جالب این است که اکنون راه خود را پیدا کردهاند و در اروپا و ایالات متحده رهبر شدهاند.
این نشان میدهد که آرمان انسانیت نیز به دنبال ساختن گزینه جایگزین اسلامی است؛ این نشان میدهد که بربریت و نسلکشی که در غزه دیدهایم، پیامدهای خاص خود را ایجاد کرده که از جمله آن ظهور گزینههای مترقی و سیاسی اسلام است. هدف این جنبشها ارایه نظریه امت متعادل است که نه تنها برای جامعه مسلمان بلکه برای سنتهای ایمانی دیگر نیز مورد قبول است.
پس ما با برخورد تمدنها روبرو نیستیم. من آن را رابطه جبری جدید مینامم. یعنی هرچه بمبهای بیشتری در خاورمیانه، فلسطین و به ویژه غزه بریزیم، جوامع مسلمان بیشتری در اروپا و ایالات متحده ساخته و پدیدار میشوند. پس به نوعی، به دلیل بمبهایی که در بخشهای زیادی از جهان مسلمان میریزند، شاهد دارالاسلام جدیدی در آمریکا و اروپا هستیم.
پس بیایید در نگاه به مسائل خلاق و پویا باشیم تا به عنوان مسلمانان احساس ناامیدی نکنیم. در سوی دیگر جهان امید جدید، آغاز جدید و دیدگاهی جدید نسبت به جامعه مسلمان جدید، بوجود آمده است. زیرا تا حدودی، جهان اسلام در قالب سنتی در ارایه معنای جدید و آگاهی جدید از اسلام ناکام مانده است.
پس فکر میکنم منصفانه است بگوییم وحدت خلاقانهای که قبلاً درباره آن صحبت کردم، به تدریج اما به طور پیشرونده در حال ظهور و پیشرفت است. این روشی است که من برای ایجاد مثبتاندیشی و خوشبینی نسبت به آیندهمان به کار میبرم.
تسنیم: پروفسور وادی، از وقتی که برای این گفتوگو گذاشتید سپاسگزارم.
پروفسور وادی: گفتوگو با شما بسیار لذتبخش بود. بسیار سپاسگزارم.
تسنیم: سپاسگزارم.
انتهای پیام/




نظرات کاربران