پیشرفت 35 درصدی راهآهن بیرجند – یونسی/ 5کیلومتر تونل در دست ساخت
- 23 آذر 1404 – 08:34
- اخبار استانها
- اخبار خراسان جنوبی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تکمیل زیرسازی حدود 60 کیلومتر مسیر یونسی به قائن و آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن گناباد خبر داد و گفت: طول تونلهای مسیر 12 کیلومتر است که 5 کیلومتر آن در حال ساخت است
استانها
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نخستین بار در سال 1380 مجمع نمایندگان استان خراسان (پیش از تقسیم) و سیستان و بلوچستان، احداث راهآهن را از رئیسجمهور وقت تقاضا کردند.
این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارجاع شد، اما پس از آن و در سفرهای مختلف مسئولان کشوری و روسای جمهور، مطالبه راهآهن خراسان جنوبی ادامه داشت؛ اما طرح ریلی استان یا عملیاتی نشد یا به رغم کلنگزنی با چالشهای فنی و اعتباری همراه بود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تکمیل زیرسازی حدود 60 کیلومتر مسیر یونسی به قائن و آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن گناباد خبر داد و گفت: طول تونلهای مسیر 12 کیلومتر است که 5 کیلومتر آن در حال ساخت بوده و انتظار میرود این خط ریلی تا پایان دولت چهاردهم وارد استان شود.
آغاز عملیاتی پس از سالها انتظار
بعد از کشوقوسهای فراوان، عملیات اجرایی قطعه 16 پروژه، به طول 32 کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی و به سمت یونسی، اواسط سال 1398 آغاز شد. سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه، فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی سراسری (ایستگاه یونسی) و 700 میلیون یورو فاینانس خارجی برای مسیر زاهدان – بیرجند اختصاص یافت که سرعت اجرای پروژه را افزایش داد.

پیگیریها و تشکیل کنسرسیوم ریلی
موضوع تسریع در اجرای راهآهن بیرجند – یونسی، در سفر رئیسجمهور فقید به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم مطرح شد و آیتالله رئیسی دستور داد وزارت راه و شهرسازی تا حصول نتیجه پیگیری کند. بر اساس این دستور، کنسرسیوم ریلی شامل وزارت راه، بانکهای عامل و صندوق توسعه ملی تشکیل شد و دوره تازهای از تلاشها برای تأمین منابع مالی پروژه آغاز شد.
استاندار خراسان جنوبی طی این مدت با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانکها دیدار و مذاکرات متعددی داشت که منجر به مساعدت صندوق برای پرداخت تسهیلات شد. با این حال اختلافنظر بر سر تضامین بانکی باعث وقفهای موقت در تأمین منابع پروژه شد.
مکاتبه با سران سه قوه و استجازه رهبری
به دنبال این اختلاف، پیشنهاد مکاتبه با مقام معظم رهبری و سران سه قوه مطرح شد تا در صورت عدم تحقق منابع از صندوق توسعه ملی، پروژه از محل تهاتر نفت تأمین مالی شود.
صدور استجازه رهبر انقلاب اسلامی برای تأمین منابع مالی از محل تهاتر نفت، نقطه عطف پروژه بود و نیمه شهریور 1402 و با حضور رئیسجمهور شهید، عملیات اجرایی تمامی قطعات پروژه بهطور همزمان آغاز شد. همچنین 27 اردیبهشت سال گذشته، عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه 18 در محدوده آرینشهر آغاز شد.
دادخواهی و حمایت نمایندگان
از زمان آغاز عملیات اجرایی، همه قطعات پروژه فعال بودند، اما در ابتدای دولت چهاردهم، زمزمههایی درباره کاهش منابع مالی پروژه، نگرانیهایی در میان پیمانکاران ایجاد کرد. این موضوع باعث شد نمایندگان مجلس از شرق کشور با مکاتبه با رئیس سازمان برنامه و بودجه و از تریبون مجلس و نمازجمعهها، خواستار صیانت از اعتبارات پروژه شوند.
با روی کار آمدن سیدمحمدرضا هاشمی به عنوان استاندار، پروژه راهآهن به اولویت نخست توسعه استان تبدیل شد. هماکنون تمامی 14 قطعه ابرپروژه ریلی فعال است و پیشرفت فیزیکی آن حدود 35 درصد است و تا کنون بیش از 1.6 همت اعتبار به پروژه تزریق شده است.

پیشرفت عملیاتی و زیرسازی مسیر
میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز به تازگی به خبرنگاران اعلام کرد: زیرسازی حدود 60 کیلومتر از مسیر یونسی به سمت قائن تکمیل شده و عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن گناباد آغاز شده است. طرح راهآهن چابهار – سرخس که بخش شمالی آن در خراسان جنوبی قرار دارد، در حال حاضر از خاکبرداری و خاکریزی تا ابنیه فنی، پلها و تونلها فعال است.
وی افزود: پیشرفت زیرسازی مسیر بیرجند تا یونسی از 15 درصد در پایان سال گذشته به بیش از 35 درصد رسیده است. تمامی کارگاهها فعال هستند و عملیات ابنیه فنی و تونلها آغاز شده است و در برخی قطعات تا 40 درصد پیشرفت داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول تونلهای مسیر حدود 12 کیلومتر است که 5 کیلومتر آن در دست اجراست و امید میرود خط ریلی تا پایان دولت چهاردهم وارد استان شود.
ابعاد توسعهای پروژه
راهآهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد به طول 910 کیلومتر، از سه بخش زاهدان – زابل – مرز میلک، زابل – بیرجند و بیرجند – یونسی تشکیل شده است. این مسیر دارای 23 قطعه اجرایی است و از زاهدان آغاز و ضمن پوشش شهر زابل و مرز میلک (افغانستان)، از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن عبور کرده و در خراسان رضوی با عبور از گناباد به خط ریلی بافق – مشهد متصل میشود. این پروژه، ضمن اتصال به شبکه ریلی کشور، محور توسعه اقتصادی و اشتغال شرق ایران محسوب میشود.
انتهای پیام/258




نظرات کاربران